Jump to content

Læringsmiljøet i STEMificeringsmodellen

Creative Platform Learning (CPL) giver elever der vil, tør og gør

Læringsmiljøet i STEMificeringsmodellen

Creative Platform Learning (CPL) giver elever der vil, tør og gør

Creative Platform Learning (CPL) er en undervisningsmetode der skaber et kreativt læringsmiljø hvor elever oplever bedre trivsel og får lettere ved at deltage i undervisningen. CPL er en forskningsbaseret model udviklet på Aalborg universitet. I STEMificeringsmodellen anvendes CPL til at skabe et kreativt læringsmiljø, hvor eleverne har lettere ved at deltage i undervisningen med den nysgerrighed og motivation der er omdrejningspunktet når du STEMificerer din undervisning.  


Lærerrollen i STEMificering: Eleverne faciliteres til at stille spørgsmål af ren nysgerrighed, opstille egne hypoteser, designe eksperimenter og kaste sig ud i forsøg, beregninger og modelleringer. Når du STEMificerer deltager du i elevernes læreproces med alle STEM kasketterne på og siger JA til elevernes ideer og spørgsmål OG bidrager med at invitere dem ind i en STEM verden, hvor de som videnskabsmænd (S), teknikere(T), ingeniører(E) og matematikere(M) kan arbejde videre med deres spørgsmål. Se f.eks. eksemplerne STEMificering af naturfaglige emner samt STEMificering af standard laboratorie forsøg.  

Nysgerrighed skal både demonstreres, efterspørges og anerkendes - Elevens nysgerrighed, mod og lyst til at kaste sig over matematikken og naturfagene er ikke givet på forhånd. Du skal insistere på den og invitere den indenfor ved selv at udstille din undren og stille dine egne spørgsmål til dette og hint – også selvom det ikke er eksamensrelateret. Du kan f.eks. bede dine elever om individuelt at stille 10 spørgsmål, enten relateret til en konkret opgave eller, som træningsøvelse, helt frit fra leveren. Stil 10 spørgsmål til HVAD SOM HELST du er nysgerrig på. Efterfølgende kan eleverne dele deres spørgsmål 2&2 og udvælge dem de virkelig gerne vil vide mere om. Brug lidt tid på at STEMificere spørgsmålene. Spørg hvad eleverne selv tror svaret kan være. Hvad er jeres HYPOTESE(R)? Hvordan vil I undersøge det? Måske nogen i klassen har bud på det? Det er også en øvelse i at turde stille spørgsmål og hypoteser uden frygten for at fejle eller se dum ud.   

CPL skaber et læringsmiljø hvor eleverne vil og tør deltage – af ren nysgerrighed og uden at være bange for at fejle. Når du siger JA OG til elevernes ideer og spørgsmål er du i gang med at opbygge et kreativt læringsmiljø, hvor der er trygt at være og højt til loftet. CPL tilbyder også en række øvelser (3D cases) der er med til at forme læringsmiljøet. F.eks: 
 

  • Navneord mødes hvor man sammen skaber nye ord ved at sætte to tilfældige navneord sammen
  • Fejre fejl sammen er en øvelse i at acceptere fejl, hvilket gør det lettere at deltage med åbenhed
  • Find flere eksempler på 3D cases der skaber et kreativt læringsmiljø 

1-2-gruppe modellen for kreativt gruppearbejde: En model der gør det meget lettere for eleverne at holde fokus på en opgave og deltage nysgerrigt og åbensindet i gruppearbejde. Styrken ved modellen er at alle elever deltager med egne ideer og udvikler videre på hinandens ideer, inden alles ideer diskuteres og der tages beslutninger. Det giver plads til mange flere ideer og de mere introverte eller forsigtige elever kan deltage på lige fod med de mere hurtige og ekstroverte. Læs mere om hvordan du anvender 1-2-gruppe her  eller se video med workshop om det kreative gruppearbejde med 1-2-gruppe modellen her under (1 time MEN modellen præsenteres de på første 7 minutter)

CPL modellen 1-2-gruppe er en model for kreativt gruppearbejde der også kan anvendes til CO-creation, når en gruppe elever hver især arbejder med deres egne opgaver eller spørgsmål i stedet for en fælles gruppeopgave.

 

thumbnail

Workshop 6: Det kreative gruppearbejde

You must accept the following cookie categories in order to view the content: Marketing

Workshop 6: Det kreative gruppearbejde